Saab over de kop
Droom Saab definitief voorbij
Met zijn kleine sportwagenfabriek Spyker neemt Victor Muller begin 2010 Saab over. Het is Muller als dealmaker bij uitstek. Slim combinerend past hij de diverse puzzelstukjes in elkaar. Het personeel van Saab onthaalt hem als een ware held. Een jaar later valt er echter weinig meer te juichen. Het opstarten van de autofabriek wordt onderschat. Daardoor rollen er te weinig Saabs van de band om te verkopen. Dat leidt al snel tot een nijpend geldgebrek.
Leveranciers worden te laat betaald, personeel moet wachten op salaris en de autoproductie valt stil. Dat is het begin van een maandenlange doodsstrijd van het roemruchte Zweedse merk. Die wordt gekenmerkt door tegenstrijdige belangen en culmineert in onderling wantrouwen. Uiteindelijk rest Muller niets anders dan het faillissement van Saab aan te vragen. Het is een zware nederlaag voor de flamboyante entrepreneur die Spykers motto Nulla tenaci invia est via (Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar) tot zijn lijfspreuk heeft gemaakt. Muller is terug bij af en de overlevingskunstenaar gaat noodgedwongen verder met Spyker.
Robert van den Oever (1972), reporter bij Dow Jones Newswires en TheWall Street Journal, en Maarten van der Pas (1972), financial markets editor bij Morningstar, volgen Spyker en Victor Muller al jaren op de voet. In 2009 publiceerden ze Spyker. Een dollemansrit over de turbulente eerste jaren van de Nederlandse sportwagenbouwer en zijn markante oprichter. De auteurs zijn financieel-economisch journalist én autoliefhebber. Samen schrijven ze over auto's en autosport voor onder meer FD Persoonlijk en autoblog.nl.
Over Spyker. Een dollemansrit schreef de pers:
`Zeer gedegen doch vlot geschreven boek over de soap van het kwakkelende automerk van Victor Muller.' Quote
`In Spyker. Een dollemansrit wordt ongenadig duidelijk hoe zeer Muller zich opstelt als zonnekoning.' Het Parool